Vanliga frågor

Nedan kan du se svaren på våra vanligaste frågor. Hittar du inte svaret du söker här eller under fliken för Kundtjänst och villkor, är du varmt välkommen att kontakta oss!

Jag har glömt mitt lösenord


Beställning


Rabatter


Leverans


Sortiment


För uppfödare


Övriga frågor

Beställning

Kan jag ändra min order?

Har vi inte packat din order kan du alltid ta bort den och lägga in en ny istället. Detta kan du se i inloggat läge om duklickar på "Mina sidor". Anges status på aktuell order som "Mottagen" går det utmärkt att kontakta oss för att makulera ordern. Detta görs enklast via e-post men telefon går också bra.  


Kan jag komma och hämta min beställning?
Du kan inte hämta din order utan denna levereras till den adress du angivit vid beställning.


Hur kan jag välja att betala för mina varor?
Hos oss kan du betala med betalkort, via direktbetalning, faktura och med avbetalning. Faktura- och avbetalning sker via Klarna.


Varför kan jag inte välja betalsättet faktura?

Detta kan bero på ett antal olika faktorer. Har du angivit ditt personnummer? Detta krävs för att kunna väljafakturabetalning. Det kan även bero på att du inte bedöms som kreditvärdig; du beställer till en adress som inte är din folkbokföringsadress; ordervärdet är för högt; du har en förfallen faktura; du har obetalda fakturor på ett för högtbelopp. 


Hur lägger jag min beställning?
Det enklaste, för din skull, är att lägga din beställning på vår hemsida. Då kan du i lugn och ro bestämma vilka produkter du vill ha och vilket betal- och fraktsätt du önskar. Om du av någon anledning inte kan/vill lägga din beställning på vår hemsida går det bra att ringa in din beställning också. Vi kan tyvärr inte ta emot beställningar via e-post.


Can I order to other countries?
Unfortunately, we don't ship to other countries.

Till toppen av sidan

Rabatter

Jag har en rabattkod, hur anger jag den?
Rabattkoden anger du i kassan genom att klicka på "Kampanjkod eller presentkort?" och fylla i koden i fältet "Kampanjkod" och klicka på knappen "Lägg till". Är rabattkoden giltig så dras din rabatt av direkt.


Jag har en rabattkupong, gäller den hos er?
Många rabatter som leverantörerna har gäller så klart även hos oss och är gilitiga så länge de gäller "i butik". Dessa rabattkuponger eller presentkort ska skickas in i original till oss, tillsammans med adressuppgift och gärna e-post. När dessa inkommit krediterar vi dig från den senaste beställningen alternativt lägger summan som tillgodo inför nästa. Om du nyss lagt din beställning kan du bifoga en lapp med ditt ordernummer tillsammans med övriga dokument så kan vi justera kostnaden direkt. 


Jag har ett stämpelkort på en produkt, gäller detta hos er?
Ja, de flesta stämpelkort gäller även hos oss och dessa hanterar vi manuellt från vårt kontor. Du som redan har ett stämpelkort skickar in detta till via post till oss så fortsätter vi på ditt befintliga. Om du inte har något stämpelkort går det bra att kontakta vår kundservice via mail eller telefon för att starta upp ett. 

De leverantörer som erbjuder rabatt i dag är:

AlgGutten
11:e säcken gratis

Arion
Hund: 7:e säcken gratis vid köp av 12-kilossäckar
Katt: 10:e säcken gratis vid köp av 10-kilossäckar

Eukanuba
Hund: 6:e förpackningen 50% rabatt1
Katt: 6:e förpackningen 50% rabatt

Everclean
6:e förpackningen 50% rabatt

Iams
Hund: 4:e förpackningen 50% rabatt
Katt: 6:e förpackningen 50% rabatt

Nutra Gold
6:e säcken 50% rabatt

Nutra Nuggets
6:e säcken 50% rabatt

Specific
8:e säcken gratis. Gäller endast Specific friskfoder.  

TidyCats
7:e säcken gratis 

 

1. Gäller ej säckar över 15kg

Till toppen av sidan

Leverans

Vart leverar Animail?
Vi levererar i hela Sverige, oavsett bostadsort. Eftersom vi använder Postnord som distributör kan vi leverera till samtliga svenska adresser. 


När får jag min leverans?

Väljer du standardleverans levererar vi ditt paket inom 3-5 arbetsdagar. Väljer du hempaket med kvittens eller om du bor på lantbrevbärarlinje kan din leverans ta ytterligare 1-2 vardagar innan den kommer fram. Titta gärna på våra fraktvillkor för en utförligare beskrivning.

Behöver du ditt paket snabbare kan du välja till expresshantering på din order. Mot en kostnad på 49 kr skickar vi ut ditt paket inom 24 h från dess att du lagt din beställning, med reservation för helgdagar då vi inte skickar några paket. Lägger du en beställning på en helgdag prioriteras din order och skickas direkt på efterföljande arbetsdag.

Vi har valt att skicka alla våra paket med Postnord för att säkerställa att våra leveranser sker så fort det är möjligt. Detta innebär även att ett spårbart kollinummer mailas ut till dig när vi skickar paketet, så du enkelt kan se vart detta befinner sig.


Kan ni ringa mig när ni är på väg?
Om du vill bli kontaktad inför din leverans måste du välja fraktalternativet "Hempaket med kvittens". Vid "Hempaket utan kvittens" kommer speditören inte att kontakta dig, så det är ytterst viktigt att du vid beställningen angett portkod/porttelefon och dylik information som de behöver för att kunna leverera. Läs gärna mer om våra fraktvillkor.

 

Vad kostar frakten?

 Fraktkostnader

Läs gärna mer om våra fraktvillkor.


Jag har angett fel portkod, får jag mina varor ändå?
Det är mycket viktigt att du kontrollerar alla dina adress och kontaktuppgifter när du lägger din order. Har du beställt med "Hempaket utan kvittens" kommer varorna gå i retur ifall du angett fel portkod. Detta innebär en avsevärd förlängd leveranstid.


Jag har porttelefon eller nyckelbricka, kan ni leverera då?
Vi kan leverera i båda dessa fall med fraktsätten "Hempaket med kvittens" och "Mypack". Om du väljer fraktsättet "Hempaket utan kvittens", och speditören inte kommer in genom porten, kommer paketet att returneras. Detta innebär en avsevärd förlängd leveranstid.


Kan jag få min leverans till annan adress än min folkbokföringsaderss?
Det går bra att göra beställningen till valfri adress om du väljer betalsätten Direktbetalning eller Kortbetalning. Du anger då önskad leveransadress när du går genom kassastegen. 

Om du betalar via Faktura kan du tyvärr inte få din leverans till annan adress än folkbokföringsadressen. Detta p.g.a. exempelvis risk för bedrägerier. 


Jag är inte helt nöjd med min vara, hur gör jag nu?
Vi tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt och du kan självklart reklamera din vara. Läs mer om hur du går till väga i våra köpvillkor: Reklamation.


En vara i min leverans var trasig, hur gör jag nu?
Animail står för riskerna hela vägen fram till kund. Om någonting är trasigt i din leverans ska du ta ett kort på varan (där felet framgår) och sedan maila till oss. Vi kommer då att fatta beslut om hur vi går vidare och driver, om beslutet faller så, sedan ditt reklamationsärende. 

toppen av sidan

Sortiment 

Vilket foder är bäst?
Tyvärr kan vi inte säga vilket foder som är bäst, eftersom djur reagerar olika på olika foder. Det är dock viktigt att försäkra sig om att näringsvärden och energiinehåll är anpassade efter just din hunds eller katts behov. Vi har samlat alla varumärken för fodret som finns i vårt sortiment, dessa hittar du i den blå listen ovan: varumärken. Annars kan du gå direkt till sidorna för hundfoder eller  kattmat, där kan du välja de kriterier du anser är viktiga för att hitta ett foder som passar både dig och ditt djur.


Hur ska jag göra vid byte av foder?
Om ditt nuvarande foder fungerar bra och innehåller allt som din hund eller katt behöver ska du undvika att byta. Ofta innebär en foderövergång vissa problem, framförallt med matsmältningen, men även päls kan drabbas. Om du byter, tänk då på att det nya fodret oftast ska fasas in under en längre period för att minimera besvären vid foderbytet. Detta går dock att kontrollera mot leverantören av det nya fodermärket alternativt kontakta vår kundtjänst.


Hur lång är hållbarheten på foder?
Vi tycker det är viktigt att hållbarheten är acceptabel när fodret når dig som kund. Därför garanterar vi minst tre månaders hållbarhet - annars får du pengarna tillbaka. Normalt är dock hållbarheten mycket längre då vi har korta liggtider och täta inleveranser.Tyvärr varierar dock datumen p.g.a att säckar som levereras till oss har varierad hållbarhet i de fall vår leverantör inte haft full koll på sina lagervärden. Vi gör allt för att försäkra oss om längsta hållbarhet. Vårt lager har mycket dämpad belysning och ingen sol når in, vi har mycket låg fuktighet med en sval och jämn temperatur.

Förvara alltid foder svalt, torrt och mörkt. För en öppnad säck rekommenderar vi att den förbrukas inom maximalt tre månader men helst inom två. Detta för att man ska kunna försäkra sig om att vitmainhalterna bibehålls. Begränsa om möjligt fodrets kontakt med syre. Detta görs exempelvis genom två fodertunnor: Den större tunnan öppnar du bara en gång i veckan då du fyller på den mindre tunnan, som du i sin tur använder att ösa ur när du serverar hunden eller katten sina dagliga portioner. 


Har ni smakprover?
Vi har tyvärr inga smakprover att erbjuda än så länge, utan hänvisar till respektive leverantör. Om detta inte finns att tillgå har vi även mindre påsar från de flesta fodersorter som går bra att beställa för att prova på.


Har ni smakgaranti?
Ett flertal leverantörer tillämpar smakgaranti. Detta betyder att om ditt djur inte tycker om maten har du möjlighet att lämna tillbaka säcken och få pengarna tillbaka. Minst 80 % av fodersäckens innehåll ska då finnas kvar, fodret ska returneras i originalförpackning och du behöver åberopa smakgarantin inom 30 dagar. Hos oss får du dessutom fraktfri retur. Läs mer om vilka fodermärken som har smakgaranti samt hur du går tillväga i våra Köpvillkor: Ångerrätt och Smakgaranti.


Har ni måttkoppar?
Vi har tyvärr inga måttkoppar i dagsläget. 


Har ni färskfoder?
I dag kan vi tyvärr inte erbjuda något färskt eller fryst foder. Anledningen till detta är att vi inte kan leverera dessa produkter till en skälig kostnad och samtidigt utan att de ska hinna börja tina eller bli dåliga.


Kan jag ge dietfoder till mitt djur?
Animail säljer alla dietfoder, eller veterinärfoder som de även kallas. Dessa bör du vara extra försiktig med då de är tänkta som del av en behandling och bör endast ges på veterinärs inrådan.


Det finns en produkt som jag önskar att ni tar in i sortimentet, kan ni göra det?
Vi ser kontinuerligt över vårt sortiment och utökar detta hela tiden. Om vi skulle sakna en vara som du önskar att vi tar in går det bra att maila oss detta önskemål alternativt skriva det på Facebook.com/Animail.se. Om vi inte har möjlighet att ta in detta omgående noterar vi ditt intresse och ser över möjligheterna till detta längre fram. 


Stämmer innehållsförteckningen och produktinformationen?
Vi gör alltid vårt bästa för att se till att all information om produkterna är uppdaterade. Ibland händer det dock att en förändring skett i t.ex. mått, färg, fodertabeller eller innehållsförteckning. Det är därför alltid är innehållsförteckningen på förpackningen som gäller. 

Till toppen av sidan

För uppfödare

Vilka rabatter har jag som uppfödare?
Animail erbjuder de rabatter som tillverkarna erbjuder. Dessa rabatter förutsätter ofta att du är medlem i respektive varumärkes uppfödarklubb och ett av grundkraven är ett registrerat stamnamn. Animails kundtjänst hjälper dig gärna med alla detaljer, eller så kan du ringa direkt till respektive märke. För att se vilka som har rabatter samt vilken nivå de ligger på, gå till uppfödarrabatter


Hur registrerar jag mig som uppfödare hos er?
För att registrera dig som uppfödare hos Animail behöver bara du e-posta/posta/faxa kopia på ditt stamreg.bevis samt kopior på dina medlemskort i respektive varumärkes uppfödarklubbar tillsammans med en fullmakt. För utförligare beskrivning, gå till uppfödarinfo


Jag kan inte se mina rabatter på hemsidan, vad beror det på?
För att kunna se dina rabatter hos oss måste du vara registrerad som uppfödare på Animail.se, om du inte är det kan du läsa mer på uppfödarinfo. Som uppfödare flyttas du över till en ny kundgrupp med egna priser. Detta innebär att du ska kunna se de rabatterade priserna direkt på hemsidan. Kan du inte göra det ber vi dig kontakta kundtjänst.

Vissa rabatter har vi inte kunnat lägga upp ännu då vi inte kunnat lösa det rent tekniskt. Stämpelkort är exempelvis ännu inte upplagda, utan administreras manuellt av kundtjänst i efterhand. 

Till toppen av sidan

Övriga frågor

Är det en miljöanpassning att använda sig av Animail?
Animail använder sig av Postnord som distributör. Detta innebär att det inte blir några extra utkörningar varje dag bara för att leverera ditt foder. Dessutom sparas ju ”din” åktur till djuraffären in.

Kartongen som våra produkter levereras i kan återvinnas upp till fem gånger och sedan nyttjas de som energiutvinning. 


Kan ni sponsra vår utställning?
Vi tycker det är jättekul att Sverige har ett så aktivt föreningsliv för både hund och katt. Dessa evenemang bör bokas ett par månader i förväg. Är du intresserad kan du kontakta oss via sponsring@animail.se


Kan ni sponsra mitt djur?
Vi tycker det är bra att du aktiverar din hund eller katt, men vi arbetar tyvärr inte med den typen av sponsring. 


Får jag rabatt om jag köper en hel pall?
Animail erbjuder inga andra rabatter än vad som framgår på hemsidan. 

 

 

Senast ändrad 2016-11-14 ©Animail