Köpvillkor

Följande villkor gäller Animails försäljning till dig som kund. Tänk på att du accepterar dessa villkor i samband med att du gör en beställning, det är därför viktigt att du läser igenom texten noga. Animail säljer inte till minderåriga under 18 år utan målsmans godkännande. Kommunikation med e-post till Animail besvaras senast inom 24 timmar under vardagar. Normalt är dock svarstiden mycket snabbare.  

1. Pris
Samtliga priser anges inklusive moms om det inte särskilt anges att så inte sker. Vi reserverar oss för tryckfel på sidan, det pris som anges i kassan gäller vid köpet. Avgift för frakt kan tillkomma enligt fraktvillkor. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.
2. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Animail bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Det pris som anges i orderbekräftelsen är det pris som gäller, med undantag för felaktiga priser på grund av skrivfel där felet är uppenbart.
3. Leveransförsening
Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi gör alltid vårt bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.
4. Risker vid transport
Vi står för transportrisken från vårt lager till dig (d.v.s. skadad eller bortkommen vara). Observera att du vid ev. reklamation måste spara emballaget för att anmälan ska vara giltig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.
5. Delad order
Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela upp din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.
6. Betalning

Faktura

Vid betalning av faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer i kassan. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige samt att du är över 18 år. För att kunna handla på faktura får du inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Animail överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Vid ett fakturaköp sker en kreditprövning efter att personuppgifterna har lämnats i kassan. I vissa fall innebär det även att en kreditupplysning görs och en kopia på kreditupplysningen kommer då att skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjmålsränta utgår med 2 % per månad och vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi kan du teckna ett kontokreditavtal som därmed möjliggör att du kan delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhels innan förfallodagen.

Efter att personuppgifterna har lämnats i kassan sker en sedvanlig kreditprövning. I vissa fall innebär det även att en kreditupplysning görs och en kopia på kreditupplysningen kommer då att skickas hem till dig. Har du några frågor kan du ringa Svea Ekonomi på 08-514 931 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmäna villkor

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: VISA, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas och vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure - en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

7. Garanti
Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen.
8. Ångerrätt och smakgaranti - Gratis returrätt!
Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar efter det att du har tagit emot varan. Det är viktigt att du både skickar tillbaka varan och att returen registreras hos oss inom 30 dagar efter att du mottagit den. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera varans funktion men tänk på att ej använda produkten ovårdat om du vill ha möjlighet att returnera den utan extra avgift. Har produkten hanterats i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion kan en ersättning motsvarande varans värdeminskning utkrävas. Detta gäller ej livsmeddelsprodukter där förpackningen endast får brytas om smakgaranti gäller. Produkten bör skickas tillbaka i en kartong för att vara skyddad under transporten och ska även med fördel vara i sin orginalförpackning. Returfraktsedel får ej klistras direkt på produkten vid retur, bortsett från de fall då produkten sändes till dig på detta sätt (t.ex. klösmöbler).
Återbetalningen för ett ångrat köp sker i regel inom 14 dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande. Du kan dock vara så att du får vänta längre om vi ej har mottagit din vara inom 14 dagar. Du kan då istället skicka in ett bevis till oss på att varan har återsänts för att snabbare få din utbetalning.
Du kan enkelt ångra ditt köp och göra en retur genom att KLICKA HÄR. Alternativt hittar du en ångerblankett från Konsumentverket som du även kan använda HÄR.
Hos Animail har du fri ångerrätt och fria returer. Vi står alltid för fraktkostnaden genom att skicka ut en retursedel till dig. Du måste använda dig utav fraktbolag som vi samarbetar med när du skickar din retur. Varan lämnas in till närmaste postombud för retur. 
Vissa av våra torrfoder säljs med smakgaranti (gäller ej våtfoder). Detta innebär att om hunden eller katten inte tycker om maten har du möjlighet att lämna tillbaka säcken och få pengarna tillbaka. Minst 80% av säckens innehåll ska i så fall finnas kvar, fodret ska returneras i sin originalförpackning och du behöver åberopa smakgarantin max 30 dagar efter du köpt varan hos Animail. Hos Animail har du fri returrätt vid åberopande av smakgaranti, d.v.s. vi betalar din returfrakt genom att skicka ut en retursedel till dig. Varan lämnas in till närmaste postombud för retur. Smakgaranti erbjuds för:
1st Choice, Arion, Acana, ANF, Axess, Bozita, Brit, Brit Premium, Brit Care, Brit Carnilove, Carrier,Carnia, Eukanuba, Fixodida Zx, Four Friends, Glycoflex, Halla, High Energy, Happy Dog, Happy Cat, Hills, Iams, James Wellbeloved, Lone Star, Robur, Royal Canin, Mera Dog, Mera Cat, Naturea, Nutra Nuggets, Nutra Gold, Orijen, Purina Pro Plan, Precept, Planet Pet, Profine,Pronature Holistic, Specific, Taste of the Wild och Tello. 
Hävda köp enligt dessa punkter återbetalas inom 30 dagar räknat från den dag vi mottagit varan. Själva varan skickas i enlighet med mottagen retursedel, observera att den inte ska skickas till nedanstående adress!
KLICKA HÄR för att göra en retur. Kommunikation angående returer sker med kundtjänst enligt adressen nedan.
kundservice@animail.se eller 0771-264 624
Animail
Flygfältsgatan 1
12830 Skarpnäck 
9. Reklamation
Animail tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Tänk på att göra en korrekt anmälan. Spara emballaget för eventuell reklamation till Postnord för transportskada. Reklamation ska meddelas inom skälig tid. En produkt som vi anser är felexpedierad alternativt skadad byter vi självklart ut, under förutsättning att produkten är oöppnad. Sådan vara kan du fraktfritt returnera i enlighet med av oss lämnade instruktioner. Med fraktfritt avses retur som är kostnadsfri för dig som kund. Retur får enbart ske med våra fraktsedlar.
Som konsument har du 3 års reklamationsrätt eller enligt sista förbrukningsdatum för livsmedelsprodukter såsom foder och godis. 2 månader anses alltid som en skälig tid för att upptäcka en eventuell skada eller defekt på en produkt. Vid eventuell tvist huruvida varan är felaktig, skadad eller felexpedierad följer vi Allmänna reklamationsnämnden (ARN). För tvistlösningshjälp kan du även vända dig till EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar här.
Hävda köp enligt denna punkt återbetalas inom 30 dagar räknat från den dag vi mottagit varan. Själva varan skickas i enlighet med mottagen retursedel, observera att den inte ska skickas till nedanstående adress! Vid omleverans eller avhjälpande av fel på produkt återbetalas eventuella fraktkostnader inom 14 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan. Har övriga kostnader uppkommit i samband med reklamationen (t.ex. bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande) ersätts du även för dem.
KLICKA HÄR för att göra en retur. Kommunikation angående returer sker med kundtjänst enligt adressen nedan.
kundservice@animail.se eller 0771-264 624
Animail
Flygfältsgatan 1
12830 Skarpnäck
10. Sekretess, säkerhet och personuppgifter
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter så som namn, address och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via ditt kundkonto eller via kontakt med oss på kundtjänst.
Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall. 
Animail använder uppgifter från kundregistret även för marknadsföringsändamål. Genom att acceptera dessa villkor ger kunden sitt samtycke till denna användning av sina personuppgifter. Kund kan när som helst återkalla lämnat samtycke genom att kontakta Animail.
Kund skall iaktta största omsorg om sitt användarnamn och lösenord och får inte lämna ut dem till annan än sådan person, som äger rätt att göra beställning för kundens räkning.
Animails kundregister är konfidentiellt. Animail förbinder sig att inte vidarebefordra uppgifter i registret till annan än samarbetspartners inom bolagskoncernen eller för försäljning av fakturor eller i annan utsträckning än vad som anges i lag. Utnyttjar kund någon av leverantörernas rabatter såsom uppfödare eller dylikt vidarebefodras alltid information om det specifika köpet till leverantören i fråga. 
11. Cookies
En cookie är en textifil som skickas från en websida, t.ex. www.animail.se till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss mm. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.
Senast ändrad 2016-01-12 
© Animail